Journal of Agricultural Science and Technology
Journal of Agricultural Science and Technology
JAST
Agriculture
http://jast.modares.ac.ir
1
admin
1680-7073
2345-3737
10.22034/jast
en
jalali
1397
2
1
gregorian
2018
5
1
20
3
online
1
fulltext
fa
طراحی مدل بکارگیری فناوریهای اطلاعات و ارتباظات در آمیخته بازاریابی روستایی شهرستان گرمسار، ایران
Designing Model of Using Information and Communication Technologies in Rural Marketing Mix of Garmsar County, Iran
<span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">در سالهای اخیر، بازاریابی روستایی بعنوان محرک رشد اقتصادی اهمیت قابل توجهی را بدست آورده است. از سوی دیگر یکی از مشکلات اصلی چرخه تولید در مناطق روستایی، بازاریابی ناکارآمد است. امروزه، بهبود کمی و کیفی در بازاریابی روستایی نیازمند اطلاعات به روز و صحیح است. فناوری اطلاعات و ارتباطات این اطلاعات را فراهم می کند. بنابراین بررسی قابلیتهای </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">ICT</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> در آمیخته بازاریابی روستایی بسیار مهم است. ابزار اصلی بکارگرفته شده در این مطالعه پرسشنامه بود. پرسشنامه توسط اعضای تعاونیهای روستایی شهرستان گرمسار، ایران هدایت شد. آمار توصیفی و مدل یابی معادلات ساختاری برای تجزیه و تحلیل داده ها و به ترتیب با استفاده از نرم افزار </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">SPSS<sub>20</sub></span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">و </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">AMOS<sub>20</sub></span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">استفاده شد. نتایج توصیفی نشان داد که آمیخته بازاریابی روستایی نامطلوب است. علاوه بر این، قابلیتهای </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">ICT</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> نقش زیادی در ارتقای آمیخته بازاریابی روستایی دارند. اثرات قابلیتهای </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">ICT</span></span> <span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">در اجزای آمیخته بازاریابی عبارتند از: قابلیتهای نشر در تبلیغات (68%) و در قیمت (31%)، قابلیتهای مکان یابی بر مکان/توزیع (54%) و قابلیتهای بهره وری در محصول (33%) و بر روی قیمت (28%). همچنین بر مبنای یافته های حاصل از مدل یابی معادلات ساختاری، در میان چهار قابلیت </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">ICT</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> (نشر، مکان یابی، بهره وری و مالی)، تاثیر قابلیتهای مالی روی قیمت بیشتر از سایر قابلیتهاست (0.77%). </span></span>
In recent years, rural marketing has gained significant importance as a driver of economic growth. However, one of the main problems in the production cycle in rural areas is inefficient marketing. Today, the quantitative and qualitative improvement in rural marketing requires accurate and up to date information. Information and Communication Technologies (ICTs) provide this information. So, survey applications of ICTs are very important in rural marketing mix. A questionnaire survey was conducted on members of rural cooperatives in Garmsar, Iran. Descriptive statistics and structural equation modelling were used to analyze the data using SPSS<sub>20</sub> and AMOS<sub>20 </sub>software, respectively. The descriptive results showed that the rural marketing mix is undesirable. In addition, ICT capabilities have much role in boosting the rural marketing mix. The order of the effects of ICT capabilities on components of this mix are as follows: diffusion capabilities on the promotion (68%), and on the price (31%), location capabilities on the place (54%), and efficiency capabilities on the product (0.33%) and on the price (28%). Moreover, on the basis of the findings from the structural equation modelling, among the four ICT capabilities i.e. diffusion, location, efficiency, and financial, the impact of the financial capabilities of ICT on the price were more than that of the other capabilities (<span dir="RTL">%</span>0.77).<br>
فناوریهای اطلاعات و ارتباطات,بازاریابی روستایی,آمیخته بازاریابی روستایی (4P),
Descriptive statistics, ICT capabilities, Structural equation modeling.
435
443
http://jast.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-23-39633-92&slc_lang=fa&sid=23
R.
Mohammadi
100319475328460082077
100319475328460082077
No
Department of Agricultural Extension and Education, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Islamic Republic of Iran.
Department of Agricultural Extension and Education, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
F.
Lashgarara
100319475328460082078
100319475328460082078
Yes
Department of Agricultural Extension and Education, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Islamic Republic of Iran.
Department of Agricultural Extension and Education, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
M.
Omidi Najafabadi
100319475328460082079
100319475328460082079
No
Department of Agricultural Extension and Education, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Islamic Republic of Iran.
Department of Agricultural Extension and Education, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
R.
Dinpanah
100319475328460082080
100319475328460082080
No
Department of Agricultural Extension and Education, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Islamic Republic of Iran.