Journal of Agricultural Science and Technology
Journal of Agricultural Science and Technology
JAST
Agriculture
http://jast.modares.ac.ir
1
admin
1680-7073
2345-3737
10.22034/jast
en
jalali
1398
6
1
gregorian
2019
9
1
21
5
online
1
fulltext
en
مطالعات بازاری و راهبرد بازاریابی برای زیتون و روغن زیتون در بخش جنوبی و خشک اردن
Market Study and Marketing Strategy for Olive and Olive Oil Sector in the Southern Arid Part of Jordan
<span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">هدف این پژوهش شناسایی ویژگی های معیشتی جوامع بر حسب دارایی ها و فرصت ها و نیز شناسایی و توضیح بخش های متناظر در بازار(ها) و همچنین طراحی یک راهبرد بازاریابی مناسب بود که مآلا منجر به مشارکت بیشتر جوامع شود. به این منظور، برای استخراج داده های پایه در باره تولید زیتون و سامانه بازاریابی زیتون و روغن زیتون و عملیات کشاورزی، یک پرسشنامه اقتصادی-اجتماعی طراحی شد. پژوهش در دوره 15-2014 روی 155 کشاورز در 4 بخش در فرمانداری کاراک(</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">Karak</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">) اجرا شد. یافته های این بررسی و تجزیه تحلیل </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">SWOT</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> نشان میدهد که بخش تولید زیتون در اردن به طور کلی، وهمین بخش در </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">Karak</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;"> به طور ویژه، استعداد خوبی برای رشد و گسترش بیشتر را دارد، به خصوص با در نظر گرفتن تحولات اخیر در این بخش و مدرنیزه کردن دستگاه های استخراج روغن. با اینهمه، این بخش نقاط ضعفی دارد که جلو تحقق استعداد رشد آن را گرفته است. ضعف های اصلی مربوط است به پراکنده بودن (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;"> fragmentation</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">) بخش، دسترسی به نیروی کار، مهارت ها، و مسایل اخلاقی، بازار یابی و استفاده از نام تجاری(</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">branding</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">) ، بسته بندی ، انبار داری،عدم همآهنگی تولید کننده با مسولین دستگاه های استخراج روغن، و دانش محدود برای برنامه ریزی مالی و مدیریتی. بالاخره، بررسی بودجه سازمانی (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">enterprise budget</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">) تولید زیتون نشان داد که عملکرد به 650 کیلو گرم در هکتار می رسید و با میانگین قیمت 5/5 دلار آمریکا در هر کیلو، حاشیه ناخالص (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">Gross margin </span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:12.0pt;">) در حد 2009 دلار آمریکا در هکتار و سود خالص برابر 692 دلار در هکتار بود.</span></span>
This study aimed at characterizing the livelihood of communities in term of their assets and opportunities and identifying and describing the corresponding market segment(s), as well as devising a suitable marketing strategy that would ultimately lead to more effective community engagement. A socio-economic questionnaire was designed to elicit basic numerical data on olive production, and marketing system of olive and olive oil, and agricultural practices. The study was conducted during 2014-2015 for 155 farmers, distributed in four sub-governorates in Karak Governorate. Research findings and SWOT analysis shows that the Jordanian Olive Sector in general, and Karak Olive Sector in particular, has a good potential to grow and expand further, particularly in light of recent developments that the sector has undergone and the modernization of olive oil presses. However, the sector has a number of weaknesses that are restricting it from realizing its growth potential. Key weaknesses are related to fragmentation of the sector, labor availability, skills and work-ethic issues, marketing and branding, packaging, warehousing, lack of coordination with the olive oil presses as well as limited financial and management planning know-how. Finally, study of the enterprise budget of olive crop showed that the rate of olive oil production per hectare reached 650 kg, the average price was US$ 5.5 kg<sup>-1</sup>, the Gross margin was US$ 200<span dir="RTL">9</span> ha<sup>-1</sup>, with US$ <span dir="RTL">692</span> net profit.<br>
Economic and social characteristics, Enterprise budget, Marketing system, SWOT analysis.
1065
1077
http://jast.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-23-22739-1&slc_lang=en&sid=23
M.
Al Hiary
1003194753284600225304
1003194753284600225304
Yes
Socio-economic Studies Directorate, National Center for Agricultural Research and Extension (NCARE), Amman, Jordan.
Director of the Socio- economic Studies DirectorateSocio-economic ResearcherNational Center for Agricultural Research and Extension (NCARE)
B.
Dhehibi
1003194753284600225305
1003194753284600225305
No
Sustainable Intensification and Resilient Production Systems Program (SIRPSP), International Center for Agricultural Research in the Dry Areas (ICARDA), Amman, Jordan.
Sustainable Intensification and Resilient Production Systems Program (SIRPSP), International Center for Agricultural Research in the Dry Areas (ICARDA),
S. K.
Kassam
1003194753284600225306
1003194753284600225306
No
Sustainable Intensification and Resilient Production Systems Program (SIRPSP), International Center for Agricultural Research in the Dry Areas (ICARDA), Cairo, Egypt.
Sustainable Intensification and Resilient Production Systems Program (SIRPSP), International Center for Agricultural Research in the Dry Areas (ICARDA), Cairo, Egypt